Spaanse lessen, Baños en begin van stage - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jente Terlouw - WaarBenJij.nu Spaanse lessen, Baños en begin van stage - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jente Terlouw - WaarBenJij.nu

Spaanse lessen, Baños en begin van stage

Door: Jente

Blijf op de hoogte en volg Jente

04 Februari 2014 | Ecuador, Quito

Heeeeeeeeey lieve vrienden/familie,,

Het gaat allemaal goed met mij, ik heb wel ff last van heimwee gehad. Ik ben het zat dat ik geen normaal ritme heb, maar daar is vanaf vandaag verandering ingekomen. Verder zijn alle reizigerskwaaltjes voorbij en ben ik volledig gewend aan mijn huisje. Ik heb enorm veel mensen ontmoet, vooral duitsers, belgen en nederlanders. Het is enorm leuk om zoveel en zo gemakkelijk mensen te ontmoeten, helaas dat de meeste na enkele dagen weer verder reizen. Dit maakt het voor mij moeilijk om me te binden. Maar ik weet inmiddels dat ik het in mn uppie ook goed heb en dat het een leuke bijkomstigheid is als ik leuke mensen ontmoet! Hoe is het mij de laatste 1,5 week vergaan? Ook goed…  lees maar verder!

Vorige week heb ik gewoon mijn laatste Spaanse lessen gevolgd en ben met een groepje van school naar het noorden van Quito geweest. Hier zijn we naar Rumicucho geweest. Dit zijn oude inca-ruïnes in Quito. Enorm mooie uitzichten hier. Ook zijn we naar het Solar Musee geweest, hier is het échte midden van de wereld. Hier konden we allemaal testjes doen zoals een ei rechtop zetten, balanceren over de 0,0 graden lijn en zien hoe het water in het noorden linksom weg spoelt en in het zuiden linksom…of precies andersom, dat ben ik al weer vergeten. Ook zagen we hier hoe de Ecuadorianen hier vroeger leefde. Vervolgens zijn we nog bij een krater geweest waar het te bewolkt was om een uitzicht te hebben, helaas. En natuurlijk naar het monument van Mitad del Mundo geweest (zie foto’s).

Als afscheid voor Katelijne zijn we (woensdag 29-1) met de kinderen naar de dierentuin geweest. Was enorm leuk, maar intensief om de kids in de gaten te houden! Ik had mijn Spaanse les ook verzet naar de middag omdat we s ochtends naar de dierentuin gingen... maar door de intensieve dag, had ik besloten dat ik het ging afzeggen. Die avond zijn we met collega’s van stage uiteten geweest en later kwamen er nog 2 collega’s bij en hebben we lekker biertje gedronken. Het bier is hier overigens niet heel lekker, het is niet zo slecht als Heineken maar het komt niet in de buurt van een Jupiler of een Hertog Jan. Vervolgens ben ik met Katelijne en 2 collega’s nog naar een karaoke bar geweest. Nu weet ik waarom er niet zoveel in Nederland zijn. Het is best wel leuk, mits je genoeg gedronken heb. En ik had niet genoeg gedronken, denk ik. Haha

Vrijdag 31-1 was mijn laatste Spaanse les. Ik heb me geloof ik nog niet zo opgelucht gevoeld dat lessen voorbij was, najaa misschien met mn rijbewijs. Stel je voor:
- Een docent die net zoveel Engels spreek, als een Nederlander die chinees spreekt.
- Een blondine die zich goed verstaanbaar kan maken in het Engels en nauwelijks Spaans spreekt.
Gooi deze twee in een lokaal en dan is het de bedoeling dat de blondine de Spaanse les kan volgen zonder vertalingen… één drama. Om mn docent niet volledig aftekraken, hij beelde veel woorden uit of omschreef ze met andere woorden, wat ik uiteindelijk dan begreep. Dat verwachte hij dat ik het uitlegde en vertaalde naar het Engels, deed ik dat…was het vervolgens niet goed in zijn ogen. Dus dat frustreerde mij enorm, gind de docent het met de ‘google translate’ app het vertalen. Had ik toch gelijk… Maargoed ik heb mn certificaat ontvangen en ik heb het ‘A2 basico’ niveau. Planning om mn Spaans verder te ontwikkelen: de DUOlingo app, kranten lezen, radio luisteren en gewoon DOEN! Na het ontvangst van mijn Spaanse certificaat ben ik terug naar huis(ja ja ik noem het al mijn huis) gegaan om afscheid te nemen van Katelijne. Zij is vertrokken na 5,5 maand in Quito te hebben gewoond. Ik was blij met het feit dat onze stageperiodes overlapten met 2 weken, want wat heeft zij mij goed op weg geholpen!

Vervolgens zijn we begin van de avond naar Baños vertrokken voor een weekend weg. We gingen vrijdag rond half 7 met de taxi naar Quitombre, dat is het grootste busstation in Quito. Hier kochten we een kaartje voor de bus($3,70) en konden meteen rennen om deze bus te halen. Na een kleine 4 uur in de bus, kwamen we in Baños aan. Vervolgens gingen we ff snel eten en de rest van de groep ophalen in het andere hostel. Toen zijn we wezen stappen...najaaa met zo'n grote groep konden we niet kiezen waar we heen wilde....dus hebben meer op straat gestaan dan ergens anders. Zaterdag hebben we mountainbikes gehuurd voor 8 dollar. Toen zijn we maar gaan fietsen en ik had dus verwacht veel watervallen te zien, ik heb 1 grote gezien en de rest allemaal kleintjes. Dus dat was jammer. Maar we hebben verse vis als lunch op en hebben canopy gedaan. Hier heeft iemand anders foto's van gemaakt dus die krijg ik vast nog wel een keertje. Je hangt op je buik en rootst een baan af over beekjes en bergen. Zaterdagavond heel lang gekletst en gekeken naar de vulkaan en vervolgens lekker wezen stappen, echt lekker wezen dansen! Zondag wilden we een buggy of een quad huren en naar Casa de arbitol(bomenhuis gaan) Dit werd afgeraden omdat de voertuigen het niet zouden halen ofzo. Dus dan maar een pickup huren en er naar toe. Toen we daar kwamen bleek de vulkaan naast dit treehouse iets te zitten. Dus dat was erg mooi maar ik had er liever niet naar toe gegaan. Wat maakt dat een herrie zeg... klinkt als een enorme onweersbui.

Terug naar het hostel gegaan en daar lekker in de zon gezeten, nog ff winkeltjes gekeken en vervolgens rond 17 naar het busstation gegaan. Busticket gekocht en terug naar Quito, hier regende het echt knetterhard helaas.

Ik heb gisteren(3-02) eens even lekker een luie dag gehouden met wat schoolwerk en films. Vandaag heb ik daarentegen weer iets te veel gedaan. Ik had om 8 uur op stage moeten zijn, maargoed ik heb de verkeerde bus gekozen. De bussen rijden allemaal een andere route en om te weten welke bus ik moet hebben, staat op de voorkant van de bus allerlei namen van straten en wijken. Ik dacht dat ik de goede bus had genomen, maar hij reed ineens een andere weg in dan ik had verwacht en toen reed de bus weer in de richting waar we vandaan kwamen. Toen ben ik maar uitgestapt en gaan lopen. Na 45 minuten lopen kwam ik met hulp van de kaart op stage aan. Hier heb ik een kort gesprek gehad over de planning voor de komende weken. En daarna begon mijn stage dag. Er zijn deze week maar 2 kindjes op stage ivm schoolvakanties en dat met 4 collega’s en ik, is enorm druk. Na met Dieguito getekend te hebben, heeft hij mij geholpen met de namen van de zeedieren in het spaans. Ik hield een dolfijn/zeehond/haai omhoog en dan legde hij de letters neer. Dieguito is het enige kindje in het centrum wat spreekt. Hij houdt vooral de gesprekken met zichzelf. Vervolgens ben ik met een andere stagiaire en collega met de 2 kinderen naar de SuperMaxi(supermarkt) geweest. Dieguito liep voor ons uit op de heenweg en Enrique hield mijn hand stevig vast. Vervolgens de boodschappen gedaan en toen gingen we terug lopen. Ik kreeg de uitdaging om Dieguito in de gaten te houden samen met mn collega… Maar Dieguito was vooral niet van plan om op te stoep te lopen. Dus ik corrigeerde hem in mijn gebrekkige spaans en Dieguito zag het als een uitdaging om de straat waar auto’s flink doorrijden over te steken. Ik rende achter hem aan en dit maakte het een spel voor Dieguito. Hij vloog terug de weg op en gelukkig konden alle auto’s op één haar na stoppen. Toen hebben Dieguito opgepakt en op de stoep gezet. Dieguito leek bang te zijn dat we hem zouden straffen. Maar mijn collega’s hebben hem in het spaans uitgelegd dat het gevaarlijk is. Dieguito werd boos en stribbelde goed tegen… toen hebben we besloten voor de veiligheid om de taxi terug te nemen. Vervolgens terug op stage, met lood in onze schoenen naar Norbert om dit verhaal te vertellen. We moeten meer uitleg geven aan de kinderen: dit houdt in dat we naast het uitleggen over de straat en auto’s en het gevaar, ook moeten vertellen aan de kinderen dat we niet willen dat hen iets overkomt. De kinderen leggen namelijk weinig linken aan gevaar. Ook moeten we vertellen dat hun ouders niet willen dat hen iets overkomt en dat ze ze anders zouden missen. Het klinkt bijna dramatisch, maar het komt erop neer dat het kind een goed gevoel krijg als je uitlegt dat hij/zij veel voor ons betekent. De uitleg geven en veel met de kinderen communiceren hoop ik over een maand goed te kunnen, voor nu laat ik dat even aan mijn collega’s over. Vervolgens ben ik met 3 collega’s naar een winkelcentrum geweest, waar we typisch “Ecuadoriaans” hebben gegeten. Ik heb mais, bonen, vlees, gebakken banaan en salade op. Het is echt super lekker, maar Tjeerd…ik denk niet dat jij het zo lekker vindt, het was namelijk geel :-P haha moest wel even jou kokhalzende hoofdje voorstellen! En daarna ben ik terug naar het hostel gegaan.

Mijn planning voor de rest van de week is: Stage lopen van 8-13.30, paspoort bij reïntergratiedienst ophalen en beginnen met mijn schoolwerk. Ook moet ik goed gaan nadenken over mn Minor die ik moet gaan kiezen in maart, zo raar om nu over september na te denken… maar dat komt ook allemaal goed.

Het is bij jullie nu nacht en voor mij is het tijd om eten klaar te gaan maken, dit zal gewoon brood worden, aangezien ik een warme lunch op heb!!
Kusjes en knuffels!! xxxxxx

  • 05 Februari 2014 - 01:03

    Delilah Van Dijk:

    Goed bezig Jente!
    Is jouw stage serieus maar van 0800-13.30?! Lucky bastard! Ik heb gewoon echt kantooruren.
    Hoop dat het spaans een beetje vlot gaat!
    Liefs uit NZ!

  • 05 Februari 2014 - 14:29

    Oma En Opa Mehl:

    Lieve Jente,

    Denise is gezellig bij ons op bezoek en heeft ons je foto's en je reisverslag laten zien.
    We vinden het heel leuk dat we nu een blik hebben kunnen werpen in jouw leven daar in Equador.

    Liefs,

    Opa en Oma Mehl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 7110

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 13 Juli 2014

Ecuador

Landen bezocht: