33% done of my trip.... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jente Terlouw - WaarBenJij.nu 33% done of my trip.... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jente Terlouw - WaarBenJij.nu

33% done of my trip....

Door: Jente

Blijf op de hoogte en volg Jente

20 Maart 2014 | Ecuador, Quito

Hola chicas y chicos,

Comme estas? Met mij gaat het nu goeeed!! Na de carnaval was mn weerstand ff weg, dus flink verkouden. Maar als ik hier om me heen kijk zijn op stage alle kinderen goed verkouden en in het hostel lopen de meeste ook rond met zakdoekjes. Het weer is hier lang niet zo lekker als in Nederland de afgelopen 2 weken. Veel regen, weinig zon en dat betekent op deze hoogte rond de 12 graden. Maar ik mag niet klagen, de meeste regen valt savonds en snachts. Maar er is mij verteld, dat over een maand, het beter weer wordt, dit houdt in heeeel veel zon, en mn haar is al aardig licht geworden, dus dan zal het nog lichter worden&ik zal dan mn best is doen om bruin te worden ipv rood!!

Zoals jullie in mijn laatste verslag hebben kunnen lezen was mijn laptop kapot gegaan, netjes uitgedrukt was dat niet zo fijn. Met een Ecuadoriaanse vriend mijn laptop naar een Hpwinkel gebracht waar ik te horen kreeg dat het mijn mainboard is. Om dat te laten repareren zou ik 30 dagen geen laptop hebben en $300,- armer zijn, dus ik heb besloten om een nieuwe te kopen, waar ik nu dit reisverslag op schrijf. Helemaal blij ben ik ermee:D Verder geniet ik hier enorm!

In het reisverslag daarvoor had ik jullie verteld over de plannen voor carnaval om naar het strand te gaan. Deze hebben we moeten wijzigen omdat we bij voorbaat geen slaapplek konden vinden en veel verhalen hoorden over de beloofde drukte op het strand. Ik ben met 4 meiden uit het hostel naar Baños gegaan. Baños had ik daarvoor natuurlijk al een keertje gezien, maar ik vind Baños een fijn, klein en vooral sfeervol stadje waar je gewoon rustig kan lopen zonder iedere meter duizenden auto’s te zien. We kwamen daar aan op zaterdagmiddag en gingen meteen door naar de optocht kijken. De optochten hier zijn minder spectaculair dan in Nederland... maar daarentegen een stuk authentieker. Tussen de karren door zijn er dansgroepen, van typische ecuadoriaanse dansen tot breakdance. Na de optocht zijn we lekker mexicaans gaan eten om vervolgens FOAM te kopen. Ik weet de verhalen van Ecuador dat je met carnaval flink kan worden bekogeld met water, meel, eieren en foam. Gelukkig is in Baños alleen maar foam en af en toe een wat water. Als een stel kleine kinderen spuit je elkaar helemaal onder foam. Nadat onze spuitbussen leegwaren zijn we gaan douchen en ff uurtje slapen om vervolgens de hele avond lekker salsa te dansen! Dag 2 in Baños zijn we eerst lekker rustig begonnen met lekker bakje thee en cake om vervolgens naar Casa del Arbol te gaan. Dit is de schommel boven op een berg, waar ik al eerder was geweest, maar dit gaf niet want het is gewoon genieten midden in de prachtige bergen! Terug in de stad zijn we naar een ‘concert’ geweest. Eerst natuurlijk foam kopen, want we moesten onszelf kunnen verdedigen. Foam is in Baños illegaal, winkeliers hebben het niet in hun winkel maar in hun auto die een straat verder opstaat in een weekendtas. Voor $2,- heb je een grote bus foam en de grootste lol van je leven. Waarom het illegaal is? Ik heb werkelijk waar geen idee, het brand wel een beetje in je ogen, maar levensbedreigend, nee. Bij het concert waar in eerste instantie gewoon een cdtje werd gedraait ons vermaakt met het spuiten van foam en later begon een band te spelen. Band was niet heel leuk, dus we zijn al snel richting een restaurant gegaan om even op te warmen en te eten. Savonds natuurlijk weer de hele avond salsa dansen! Dag 3 van carnaval vertrok ik met 2 andere meiden naar Merazonia, dit is een animal rescue center, waar één van die meiden werkt. Midden in de jungle prachtige kleine paadjes met schitterende uitzichten en mooie vogels, aapjes, panters en schildpadden. Na dit bezoek zijn we door gegaan naar Puyo, hier zou s avonds nog een groot feest zijn, die ik niet heb meegemaakt, aangezien mijn energie op was. Dag 4 zijn we terug gegaan naar het regenachtige en koude Quito.

Carnaval is inmiddels alweer eventjes geleden, in die tussentijd heb ik me vooral beziggehouden in Quito. Ik heb al een aantal keer de vraag gekregen, hoe ziet je dag eruit? EN ook de opmerking...je bent daar toch voor stage?! Mijn reactie...bedankt voor de herinnering! Ik loop gewoon 5 dagen per week stage als er geen feestdag of vakantie is. Ik loop ma-wo-do-vr stage in het centrum, wat ik enorm fijn vind, hier weet ik precies wat ik kan doen en ken ik de kinderen goed. Op dinsdag loop ik stage op de reguliere basisschool. Dit vind ik niet geweldig, mijn collega communiceert niet geweldig en verwacht dat ik alles ruik. Dus dit probeer ik keer op keer bespreekbaar te maken en dan gaat het weer voor een uurtje goed en daarna moet ik alles weer opmerken en zelf uitvinden. De kindjes lijken hetzelfde probleem te hebben, maar ik ben blij dat ik op de dinsdagen als vertrouwde baken kan fungeren. Maargoed ik heb inmiddels ook mijn eerste gesprek gehad met mijn stagedocent in Nederland. Hij en Norbert zijn erg blij met mijn voortgang in mijn Spaans en ik mag binnen enkele weken huisbezoeken gaan doen. Mijn werkzaamheden in het centrum zijn vooral SPH(broertje van mijn opleiding), met de huisbezoeken kan ik me meer bezig houden met het systeem(gezin, overheid) en ontdekken hoe dat hier werkt en dat is meer MWD. Na een stagedag doe ik niet heel veel in Quito, het is vooral studieboeken lezen om me meer in de doelgroep te verdiepen en natuurlijk leuke dingen doen. Ik heb hier meer vrije tijd dan in Nederland. In Nederland heb ik natuurlijk mijn familie die ik regelmatig wil bezoeken, school, stage en werk. Hier heb ik alleen stage en voor mijzelf zorgen. Dus naast verdieping door literatuur te lezen, is het gezellig met de mensen die ook in het hostel wonen (uit)eten, uitgaan, films kijken, poolen en kletsen. In de weekenden dat ik Quito ben, is er altijd wel sprake van lekker biertje drinken en uitgaan en vooral uitrusten. Ik ben pas naar het Ecuador Jazz festival geweest in een mooi theater. Ik had een mooi historisch theater verwacht, maar dit theater zou ook zo in Nederland kunnen staan. Ik ben niet een enorme Jazz fan, maar er was een duitse zangeres....met een dijk van een stem. Het was wederom een gave ervaring!

Of ik verder nog plannen in het vooruitzicht heb? Stage en de rest laat ik een beetje over me heen komen, zie het nog niet zitten om alleen een weekendje weg te gaan, dus dat laat ik een beetje van anderen afhangen! En owja...nog de uitleg van de titel, papa houdt bij hoelang ik weg ben, ik heb nu dus 33% van mijn reis erop zitten... jajajaja(haha in het spaans) En nee dat wil ik helemaal niet weten, want ik geniet hier volop en heb een lekker leventje hier! Hetgeen wat ik het meeste mis, naast mn familie en vrienden... lekker vers brood en een centrale verwarming! Oplossing voor het brood...dikke laag boter en kaas(hollandesa kaas, wat met een beetje fantasie op Nlse jonge kaas lijkt) erop en denken dat het nederlands brood is. En oplossing voor de centrale verwarming: overdag mn alpaca vest en snachts een extra deken!

Ik hoop jullie zo weer een beetje bijgekletst te hebben!
Besos y ambrasos!
xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jente

Actief sinds 15 Sept. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 7081

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 13 Juli 2014

Ecuador

Landen bezocht: